مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

اگر هرگونه سوال و یا اشکالی در رابطه با این زمینه و یا هر زمینه تحصیلی
مانند: مدرسه ، دانشگاه ، کنکور ، ارشد ، دکتری ، نظام وظیفه و... دارید ؛

...کافیست با ما تماس بگیرید

شماره تماس از خط ثابت 02170705003

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل



مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان

مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزنداندسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 53 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان

 

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان

توضیحات: 23صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

- شیوه های فرزند پروری
بعضی از دانشمندان و روان شناسان معتقدند كه غالب رفتارهای انسان از طریق تركیب ژنتیكی، تغییرات فیزیولوژیكی و عملكرد عصبی او هدایت می شود. اما عده ای نیز معتقدند كه علاوه بر متغیر بیولوژیكی، بعضی از رفتارهای نابهنجار كودكان در حقیقت پاسخ به شرایط استرس زای محیط است. واژه محیط شامل تجاربی است كه انسان در رابطه با عوامل فیزیكی، خانواده، اجتماع و فرهنگ كسب می كند. اما از بین این عوامل، خانواده نخستین و با دوام ترین عاملی است كه اگر نه در تمام جوامع، حداقل در اكثر آنها به عنوان سازنده و زیربنای شخصیت و رفتارهای بعدی كودك شناخته شده و حتی به عقیده بسیاری از روان شناسان و جامعه شناسان، باید ریشه بسیاری از انحرافات شخصیت و

..................

بر اساس این دو شاخص مهم، شیوه‌های فرزند پروری را به چهار دسته عمده تقسیم می کنند:
شیوه مقتدرانه، شیوه سهل گیرانه، شیوه استبدادی،شیوه مسامحه گر (منوچهری، 1389).

الف : والدین قاطع و اطمینان بخش ( مقتدر ):

والدینی که از این شیوه استفاده می‌کنند، واقعیت‌ها را به کودکان خود منتقل می‌سازند، و تمایل بیشتری برای پذیرش دلایل کودک خود در رد یک رهنمود (دستور) از خود نشان می‌دهند. این والدین سخنوران خوبی هستند و اغلب برای مطیع‌ سازی از استدلال و منطق بهره می‌جویند و به منظور توافق با کودک با او گفت‌وگو می‌کنند، از رفتارهای نامطلوب نمی‌ترسند و تاب مقاومت در برابر عصبانیت کودک را دارند. والدین مقتدر به تلاش‌های کودکان در جهت جلب حمایت و توجه پاسخ می‌دهند و از تقویت‌های مثبت بیشتری استفاده می‌کنند.
......................

- اهمیت شیوه های فرزند پروری از دیدگاه محققان مختلف

هر خانواده‌ای شیوه‌های خاصی را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش به كار می‌گیرد این شیوه‌ها كه شیوه‌های فرزندپروری نامیده می‌شوند متأثر از عوامل مختلف از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره می‌باشد (هاردی و همكاران، 1993).

..................

- سلطه جویی والدین مانع بروز توانایی های حسی و حرکتی فرزندان

والدین سلطه جو وظیفه خود می دانند که رفتار خارجی کودکانشان را تحت کنترل درآورند . آنها نسبت به فرزندان خود احساس مسئولیت گرده و این احساس مسئولیت اکثرا به احساس قدرت مطلق منتهی می شود. این گونه والدین در نقش قاضی ظاهر می شوند و مدام از قید " تو باید" استفاده می کنند و. یکی از تکنیک های اصلی والدین قضاوت گر اقتدارطلب، آن است که دیگران را با احساس گناه[1] کنترل نمایند. اگر کودک آنچه را که مطابق خواسته آنها است انجام ندهد ، والدین سعی می کنند در او احساس گناه ایجاد کنند " چرا نمی خواهی مثل یک پسر بزرگ رفتار کنی ؟ " یا از روش دگررهبری[2] استفاده می کنند " وقتی تو اینگونه رفتار می کنی دیگران در باره تو چه فکر می کنند ؟" و یا از شگرد محبت استفاده می نمایند " با این رفتاری که تو داری نمی توانیم تو را دوست داشته باشیم" همچنین از مفهوم انتظارات استفاده می کنند " تو باید مثل پدرت قوی باشی"  والدین با بکار بستن همه این روشها از کودکانشان می خواهند طوری رفتار کنند که هم از نظر اجتماعی مقبولیت داشته و هم برای سلامت فکری و جسمانی آنها حداکثر فایده را داشته باشد. ولی چون مطمئن نیستند که چگونه به چنین رفتاری نایل آیند، نمی توانند این نکته را تشخیص دهند که آنچه به عنوان احترام و اطاعت از فرزندانشان می خواهند، آموزش انضباط نیست بلکه اغلب نتیجه احساس ناایمنی خودشان است. اینگونه والدین متوجه نیستند خصوصیتی که توسط کودکان در حد طبیعی و منطقی ابراز می شود، برای رشد عاطفی، عقلانی و همچنین بروز قوای خلاقانه آنها، واقعا ضرورت دارد. اگر کودکی احساس امنیت، شایستگی و با ارزش بودن داشته باشد احتمال اینکه انضباط وی مشکل خاصی ایجاد کند گاهش پیدا كرده و با مقداری طرف توجه قرار دادن احساسات و مقبولیت کودکان باعث ء آنها از این نیاز می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که انضباط احساس مرکزی[3] خویشتن سازانه ، شوق صحیح کنترل کنش مرکزی[4] است. در چنین حالتی است که برای کودک به جای اطاعت کورکورانه از دیگران، خودکنترلی[5]، هدف قرار می گیرد. پدر و مادری که می توانند احساسات و نگرش های فکری کودکان را تحمل نمایند، خواهند توانست مشکلات ناشی از انضباط را نیز با مهارت برطرف نمایند. اگر محیط عاطفی خانواده همواره گرم و پذیرا باشد، حتی اگر شدت عمل هم رواج داشته و در مورد رفتار کودک محدودیت های بجائی وجود داشته باشد، بازهم کودک احساس امنیت کرده و استعدادهایش شکوفا خواهد شد.

.....................

- تنوع فرهنگی در رابطه با فرزند پروری

به رغم اتفاق نظر زیاد در مورد مزایای فرزند پروری مقتدرانه، گروههای قومی اغلب عقاید وشیوه های فرزند پروری خاص خودشان را دارند. برخی از آنها توقعات متفاوتی دارند که وقتی ارزشهای فرهنگی و شرایط زندگی خانوادگی آنها را در نظر می گیریم، سازگارانه هستند. برای مثال ، بزرگسالان چینی، شیوه های تربیت خود را بسیار پرتوقع توصیف می کنند . انها از نظر آموزش و برنامه های اوقات فرزندانشان، رهنمود بیشتری می دهند این تاکید، بیانگر عقاید کنفوسیوسی به اهمیت انضباط قاطع، احترام به بزرگترها و آموزش رفتار جامعه پسند است ( برنت و همکاران 1993، چائو ،1994 ، هانت سینگر ، خوزه ، و لارسون ، 1998) . در خانواده های آمریکای لاتینی و جزایر آسیایی اقیانوس آرام ، کنترل شدید والدین ( مخصوصا توسط پدر) با محبت شدید مادر همراه می شود . اعتقاد بر این است که این ترکیب ، فرمانبرداری و تعهد خانوادگی قوی در کودکان ایجاد می کند ( هاریسون و همکاران ، 1994).

..................

منابع

اتکینسون، ریتال ؛ زمینه روان‌شناسی عمومی، حسن رفیعی و همکاران،(1387). تهران، رشد، جلد اول، ص 96.

اعزازی شهلا .(1376). جامعه شناسی خانواده با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. انتشارات روشنگران و مطالعات ن.

برک، لورآی؛ روان شناسی رشد، یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، (1383)،چاپ چهارم، ص 214 تا 222.

بهرامی، ص.، یوسفی، ع و آتش پور، ح.(1388). تأثیر آموزش هوش عملی بر اضطراب و تمركز دانش آموزان دختر پایة سوم راهنمایی . دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، شماره بیست و دوم، صص 157-170.

بی‌ریا، ناصر ؛ روان‌شناسی رشد، تهران، سمت، (1375)، چاپ اول، ص 778.


[1] - Guilt Feeling

[2] - Other directedness

[3] - Feeling centered

[4] - Action centered

[5] - Self control

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان , مبانی نظری شیوه های فرزندپروری و توانایی های حسی و حرکتی فرزندان , مبانی نظری شیوه های فرزندپروری , مبانی نظری توانایی های حسی و حرکتی فرزندان , مبانی نظری , شیوه های فرزندپروری , توانایی های حسی و حرکتی فرزندان


پوریا فایل
ãäÈÚ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

اگر هرگونه سوال و یا اشکالی در رابطه با این زمینه و یا هر زمینه تحصیلی
مانند: مدرسه ، دانشگاه ، کنکور ، ارشد ، دکتری ، نظام وظیفه و... دارید ؛

...کافیست با ما تماس بگیرید

شماره تماس از خط ثابت 9099071613

شماره تماس دوم از خط ثابت 02170705003

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل